elektrisch rijden

Elektrische  Porche uit 1896. 50km/hr en een rijbereik van 50km op een accu van 410 kg.


 

In 2009 waren er in NL  7.735.547 personenauto ‘s en 2.151.150 bedrijfsauto ‘s. Personen- en bedrijfsauto’s  zorgen voor ca. 15 % van het fossiele primair energieverbruik, dat is 126 miljard kWh (bron CBS). In de toekomst zullen er waarschijnlijk steeds meer elektrisch aangedreven voertuigen komen.

Verbruik brandstofauto versus elektrisch Voertuig (EV )

Aan de hand van de cijfers van het CBS kan een vergelijking worden gemaakt tussen brandstofauto’s en EV ‘s  (elektrische voertuigen):

7.735.547 benzine- auto ’s verbruiken, volgens de cijfers van het CBS, 5,58 miljard liter benzine.  Als ze 15 km rijden op 1 liter,  leggen ze dan 83,7 miljard Km af.

Elektrisch voertuig

elektrische_auto_stekker312_01Volgens opgave van de fabrikant, verbruikt een elektrisch voertuig,  zoals Opel Ampèra 0,150 kWh (150 Wattuur) per km.

Om die zelfde 83,7 miljard km afleggen, verbruiken de EV,s dus 12,55 miljard kWh aan stroom. Die energie moet  in een centrale worden opgewekt en vervoerd naar de laadpaal. Van elke kWh die bij de centrale werd toegevoerd is bij de laadpaal nog 33% over .  (bron: energiefeiten.nl )

Uit de berekening blijkt dat elektrische voertuigen  12,8 miljard kWh minder Primaire Energie zouden verbruiken  bij het afleggen van de 83,7 miljard kilometer dan de auto met een benzinemotor.  De oorzaak is gelegen in het feit dat het rendement van een benzine  -motor (25% ) wel twee keer zo laag is als van een centrale ( 40-58steg %) . (CARNOT, zie het fossiele tijdperk).  Een elektromotor heeft een rendement van ca. 90%

Een EV moet dus nog wel verwarmd worden en elektrische systemen hebben ook energie nodig. Verder kunnen EV’s heel snel accelereren, maar dat kost wel veel energie.

Kosten per km

Zelfs bij een energieslurpende rijstijl is de EV ongeveer een factor 2 goedkoper dan de benzineauto.

  • Benzine : €. 1,75/ liter
    verbruik elektrisch voertuig inclusief systemen en verwarming: 0,3 kWh/km
    prijs stroom : €.021/kWh

kosten benzine auto (1:15) : €.1,75/15 = €. 0,12
Kosten EV : 0,3 x 0,21 = €. 0,06

Actieradius

Een auto met verbrandingsmotor heeft een actieradius van vaak wel meer dan 600 Km dankzij de hoge energiedichtheid  van benzine (9,1 kWh/liter)  Elektrische auto ‘s hebben een veel kleinere actieradius vanwege de lage energiedichtheid van accu ‘s. Om 600 km af te leggen, zou de EV 900 kg aan accu’s moeten meenemen. De beste accu’s –  Lithium Ion-  hebben een opslag capaciteit van maximaal 0,2 kWh/ Kg. Voor de 7.735.547 elektrische voertuigen zou zo’n  6,9 miljard kg (6,9 miljoen ton)  aan accu ’s nodig zijn.

Infrastructuur

Om de benodigde energie naar de oplaadpunten te transporteren zou het stroomnet verzwaard en uitgebreid moeten worden.  Daarvoor zijn veel energie en grondstoffen nodig .

Laden

Om de accu ‘s op te laden binnen een redelijke tijd zijn hoge laadstromen nodig. Hoe korter de laadtijd hoe groter de stroom. (zie energiefeiten.nl) Veel interessante info over batterijen is te vinden bij de batterij-universiteit: batteryuniversity.com.