15-06-2021 VanTrouw tot donut Het denken van mensen over de energietransitie wordt bepaald door hetgeen ze in de media lezen en horen. Voor een groot deel door lokale omroepen en huis aan huisbladen die het ‘nieuws’ tot in de haarvaten van de samenleving verspreiden. Bij de Trouw wordt het nieuws over de energietransitie verzorgd door Vincent wil zon. U begrijpt het al: Vincent wil zonnepanelen verkopen. Vincent heeft niet alleen – geen – verstand van zonnepanelen, maar al helemaal geen verstand van energie en dat is een pré. Dat een dergelijke rubriek kan blijven bestaan zegt iets over zowel de krant als haar publiek. De kop ”benzine is al over de top, net als de verkoop van benzine motoren” in de editie van 12 juni, was de laatste oprisping van Vincent in de krant die zichzelf afficheert als ‘de beste krant van Nederland.’. Een krant die al enkele jaren een lijst samenstelt van de ‘duurzame top 100’ die ongeveer samenvalt met de Postcode loterij-coryfeeën die ze elke dag al op tv zien en verder ruim baan geeft aan groeperingen als de Jonge klimaatbeweging van Werner Schouten en de ”Minister van de nieuwe economie Michel Scholte.
Bij de Volkskrant hebben ze wetenschapsjournalist Maarten Keulemans; wel iemand met verstand van zaken, maar iemand die keurig aan de leiband loopt verder; een wetenschapper uit de school van ‘de meeste stemmen tellen”. DPG media en het Media huis zijn de twee uitgevers die in Nederland en België vrijwel alle media in handen hebben. Tot en met de huis aan huisblaadjes aan toe.
Van de krant belanden we in het Goeroe en influencers- circuit. De bekendste en meest succesvolle Goeroe is Jeremy Rifkin die de EU adviseerde ‘ huizen te bouwen als energiecentrales ” (2008) en de aanzet gaf voor de uitrol van de waterstof- economie met zijn boek The hydrogen economy. Hij was de uitvinder van het ‘smart grid’ dat zou werken naar analogie van het World Wide Web ( WWW): The Hydrogen Energy Web ( HEW ) Dat legde hem geen windeieren . de Provincie Utrecht betaalde grif 50.000 euro voor een optreden van twee uur .
In Pakhuis de Zwijger verzamelen de gelovigen zich nu rond goeroes als Kate Raworth die de donut religie verkondigd , hetgeen haar tot een succesvolle zakenvrouw maakte met deze variatie op de bekende uitspraak van Mahatma Gandi die leefde van 1869 tot 1948:
”Earth provides enough to satisfy every man’s needs, but not every man’s greed.”
De VPRO, de huisomroep van Pakhuis de Zwijger – de groene Tempel-sekte- haar business- model is het om telkens nieuwe hypes te introduceren om die vervolgens te exploiteren. ( lees ook het artikel over Roxane van Iperen )